VR в медицині: як допомагають новітні технології | Захист патріотів

Ілюстрація: medicalnewstoday.com

VR в медицині: як допомагають новітні технології

В Україні триває процес руйнування медичних забобонів та трансформація системи охорони здоров'я, а медики тих країн, де подібні процеси завершилися дещо раніше, переходять на наступний рівень ― освоюють віртуальну реальність. Ні, ми не пасемо задніх. Українські лікарі також починають використовувати віртуальну реальність у своїй практиці, і щороку їхня кількість зростатиме.

Новітні технології допомагають лікарям вийти за межі звичного, розширивши власні можливості та даючи пацієнту більше шансів на одужання. Віртуальна реальність не замінює лікаря, не перебирає на себе частину його функцій, а доповнює його знання та навички.

 

VR у боротьбі зі стресом

У європейських країнах та США лікарі використовують віртуальну реальність, щоби діагностувати хвороби та лікувати їх. Звісно, застуди так не позбудешся. VR-терапія допомагає психологам та психотерапевтам боротися із різними психологічними проблемами та психічними розладами своїх пацієнтів. Замість того, щоби брати додатковий квиток на літак і супроводжувати в мандрівку людину, яка страждає на аерофобію (страх літаків та польоту в них) та клаустрофобію (боязнь закритого простору), можна дати їй VR окуляри.

Відео, яке людина переглядає в VR окулярах, може заспокоїти та налаштувати на правильний лад. Наприклад, в Україні є VR-програма VoxBox, що допомагає боротися зі стресом. Її співзасновник Олександр Смирнов розповідає:

Ми шукали швидкий і ефективний спосіб психологічного розвантаження. Спочатку дізналися про ізраїльський тренінг, у якому людей вивозять у пустелю, щоби вони могли прокричатися. А потім про терапію «первинного крику», розробленої американським психотерапевтом Артуром Яновим.

Крик поліпшує психічний стан та підтримує емоційний баланс. Фасилітатори (вони допомагають налагодити групову комунікацію) під час тренінгів та обговорень часто проводять інтерактиви, націлені навмисне на крик. Після таких вправ команда готова повертатися до роботи із новими силами. А якщо конкретна людина, а не вся команда, потребує розрядки?

За допомогою віртуальної реальності та спеціально розробленої програми людина входить у стан гармонії із самою собою. У відео 360 людина бачить красивий пейзаж навколо себе. Потім з’являється густий дим, який можна розігнати лише криком.

Цільова аудиторія проекту — абсолютно всі люди, тому що стрес відчуває кожен. І це небезпечніше, ніж нам здається. Так, стрес є причиною 80 % захворювань. Але для себе ми виділили певні групи: це військові, психологи та офісні співробітники, яким потрібна термінова психологічна розрядка, ― каже Олександр Смирнов.

Стрес може мати різні причини, не лише побутові або спричинені травматичним досвідом. У клініках лікарі використовують нові технології, наприклад, щоби відволікти дітей від процедур. Їм одягають VR окуляри з вбудованими терапевтичними іграми. Знеболювальні не такі ефективні, як використання VR, яка спрямована на концентрації на болі та обігруванні цього під час сеансу.

Занурення в будь-який віртуальний світ приємніше, ніж стаціонарне лікування. Особливо, коли йдеться про комплексні хвороби, через які людина фактично живе в лікарні. Наприклад, людина з онкозахворюванням переживає стрес через страх за власне здоров’я, безпеку та майбутнє, а хіміотерапія, яка часто є завершальним етапом лікування, остаточно виснажує. VR дозволяє впоратися зі стресом від проходження хіміотерапії. Замість концентрації на процесі, віртуальна реальність навпаки відволікає пацієнта від важких думок.

 

VR у реабілітації

Посттравматичний стресовий розлад (або ж ПТСР) — психологічна та психотерапевтична проблема, з якою стикаються люди, які пережили травматичний досвід: військові, жертви терактів, насильства і тд. Тут теж у нагоді стає технологія VR.

За допомогою віртуальної реальності в людини є можливість «відвідати» те місце, «потрапити» в ті обставини, які спричинили ПТСР, та пережити це все наново. Відмінність у тому, що цей досвід людина переживає в комфортних для себе умовах, знаючи, що це віртуальна реальність та що вона завжди може припинити сеанс. Разом із психотерапевтом або психологом людина проходить крізь подію, що травмувала її, відпрацьовує власну реакцію та проговорює пережитий досвід.

Психологічні проблеми часто є наслідком фізичних травм, а психологічна та фізична реабілітація тісно пов’язані. Інвалідність, поранення абощо потребують насамперед психологічної реабілітації, і лиш після цього можна братися за фізичну: неможливо почати змінюватися, якщо не прийняти факт того, що сталося, і не мати бажання рухатися далі.

Поєднання віртуальної реальності та фізичної терапії має позитивний ефект на пацієнта. NeuroRehabVR створила спеціальну гру LokoSprint, у яку людина грає на адаптованій для фізичної терапії біговій доріжці. Пацієнта одягають в екзоскелет, що підтримує вагу тіла та розподіляє навантаження. У грі треба збирати кристали: усе так само, як і в Subway Surface, хіба що без стрибків по вагонах. Створення віртуального сценарію, відповідно до якого пацієнт виконує певні дії, спрощує перебіг самої реабілітації та не робить її емоційно виснажливою для людини.

Спочатку віртуальна реальність з’явилася в масмаркеті як 3D-paint, де можна малювати пензлем навколо себе та буквально занурюватися в полотно. Для людей, які мають порушення опорно-рухової системи, корисно буде покрутитися та помалювати, це теж частина реабілітації.

Когнітивна реабілітація — відновлення функцій головного мозку, які відповідають за сприйняття, обробку та аналіз інформації, що надходить до нас із навколишнього світу. Така реабілітація часто потрібна хворим, які перенесли інсульт. Після інсульту людині потрібне відновлення, яке, окрім усього, поверне і дрібну моторику. Спеціальні ігри мотивують людину виконувати повсякденні дії: підняти руку, узяти склянку , поставити її назад. Очі бачать картинку, на якій віртуальна рука підіймається догори, а мозок «підтягує» реальну руку до такої висоти.

У такий спосіб поліпшується моторика рук, координація тіла і підвищується рухова активність. У реабілітаційному центрі «Модричі», що біля Трускавця, лікарі використовують такі програми як повноцінний елемент фізичної реабілітації.

 

Освіта та тренування

Лікарі мають змогу вчитися діагностувати хвороби та проводити операції за допомогою віртуальної реальності. Така практика є дорогим задоволенням, але вже починає впроваджуватися в багатьох європейських та американських лікарнях, оскільки довела свою ефективність. З’явилися навіть спеціальні компанії, які надають освітні послуги для лікарів, що прагнуть освоїти технологію VR.

Український стартап Nanobot Medical Animated Studio, який зараз базується в Сан Дієго, США, займається створенням відео у віртуальній та доповненій реальності. Глядач може спостерігати за змінами в організмі на молекулярному рівні. Переважно Nanobot Medical працює із фармацевтичними компаніями, які хочуть продемонструвати дію препарату на певні клітини. Андрій Конюх, співзасновник Nanobot Medical Animated Studio, розповідає:

Віртуальна реальність — той продукт, за допомогою котрого людина може запам’ятовувати краще, вчитися швидше. Людина використовує різні органи чуття. Якщо є інтерактивні елементи, то людина може щось робити руками. Нескоро, але мають з’явитися рукавички зі зворотнім зв’язком. Тоді досвід використання віртуальної реальності буде максимально ефективним і неповторним.

Також вони працюють і зі спеціальними медичними пристроями. Один із них — HoloLense, окуляри від Microsoft. Завдяки цим окулярам лікар може завантажити знімок КТ або МРТ та тримати його в полі зору під час операції. Якщо поєднати можливості HoloLense із програмою для хірургів Virtual Surgery Intelligence, то 3D картинку можна накласти на частину тіла пацієнта та в режимі реального часу бачити, де саме робити надріз. Так лікар мінімізує ризики.

Проект Стендфордського університету Surgical Simulation (до якого Андрій не має жодного стосунку, хоча в них з Nanobot Medical Animated Studio схожі цілі та методи) також допомагає хірургам відпрацювати свої навички. Хірургічні маніпуляції, які потребують більшої точності, можна провести у віртуальній реальності та вдосконалити свої вміння.

Андрій розповідає, що VR технологія в Україні непопулярна через високу вартість. І хоча компанія Nanobot Medical Animated Studio наразі співпрацює лише з іноземними партнерами, вона готова долучатися до українських проектів національного масштабу.

В Україні можна було б щонайменше створити серію навчальних VR роликів із біології та хімії та інтегрувати їх у навчальну програму медиків (що було б доречним у рамках трансформації медичної освіти), каже Андрій. Так зробили Medis Media на платформі Microsoft. В VR окулярах можна прослухати лекцію з анатомії, обійти скелет людини, отримати довідку про будь-яку частину тіла, кістку, м’яз та кровоносну судину.

Світова медицина постійно шукає нові способи діагностики та лікування хвороб. Йдеться як про препарати, так і про медичну техніку. Щороку з’являються нові методики лікування, і віртуальна реальність входить до цього переліку. Віртуальна реальність — не лише розваги, 3D-фільми та ефект присутності. У сфері медицини це шанс для багатьох людей здобути якісну освіту, покращити свої навички, а отже якісніше діагностувати та лікувати пацієнтів. Достатньо одягнути VR окуляри та увімкнути програму.

Читай далі